måndag 21 april 2008

Olika drivmedel

Jag skrev för ett tag sedan ett inlägg om biogas, som är ett alternativt, miljövänligt drivmedel. I det här inlägget kommer jag att ta upp lite fler drivmedel och diskutera deras funktion utifrån miljösynpunkt.
Våra drivmedel brukar delas upp i två grupper, fossila och förnyelsebara. De två vanligaste fossila är bensin och diesel. Sedan har vi våra vanligaste förnyelsebara bränslen som just nu är etanol och biogas. Jag ska gå in lite närmare på vad de olika drivmedlen har för fördelar. Jag hoppar dock över att skriva mer om biogas, utan hänvisar istället till mitt tidigare inlägg om det.

Bensin
Bensin är Sveriges vanligaste drivmedel. Det tillverkas av olja som är en ändlig resurs. Det är en stor nackdel då det inte är hållbart att vi kommer att kunna använda bensin i all evighet. Vid förbränning av bensin bildas dessutom kväveoxider och koldioxid som båda är växthusgaser. Mycket av kväveoxiderna kan dock filtreras bort med hjälp av katalysatorer som finns i alla nya bilar.

Diesel
Diesel tillverkas, precis som bensin, av olja. Diesel har på så sätt samma nackdelar ur miljösynpunkt. Dock är förbränns diesel effektivare vilket gör att det är lite miljövänligare och framförallt ekonomiskare val.

Etanol
Etanol är till skillnad från bensin och diesel ett förnyelsebart bränsle. Det är en sorts alkohol som tillverkas genom jäsning av sockerväxter. Det som är intressant med etanol är att det släpper ut betydligt mindre partiklar och kväveoxider än bensin och diesel. Dock så är det inte lika effektivt så det går åt mer etanol, vilket gör det dyrare och väger upp för en del av miljövinsten. Dessutom är det inte så många mackar som säljer etanol än så länge.

Skatter är en annan viktig sak som spelar stor roll vid valet av drivmedel, men det tänker jag gå igenom i ett senare inlägg.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: